Veckans kåseri. Alldaglighet.

20130428-212811.jpg

Jag hörde på radion för ett tag sen att modellvärlden försökt värva modeller genom att vänta utanför en anorexiklinik i Stockholm. Jag tycker det verkar helt vansinnigt och funderar på det kroppsideal som finns i vår värld.
Där ”smala” modeller anses vara det sunda och fina och något att sträva efter.

Men där säger jag kritiskt att det är att nervärdera människor genom att ha detta ”modeideal”. Det är att trycka ner och tala om för kvinnor och män med extrakilon att de är fel och underkänna dem som personer.

Kroppsideal är något vi skapar. Det var inte alltför länge sen som det ansågs vara fint att vara mullig och ha några kilo för mycket. Under andra världskriget då det var dåligt med mat blev människor istället undernärda och svalt för att de inte hade tillräckligt med mat. Då var modeidealet mullig något att sträva efter.

Det var inte så många år sen som jag
ansåg att jag hade ett alldagligt utseende och talade om mig själv som ”grå och trist” och gick omkring med en känsla av att vara fel.
Det visade sig att jag gick och bar på en djupt oro över att inte vara som alla andra. Säger tack till min underbara studiekamrat som hjälpte mig att komma till insikt om detta dilemma.

Nu säger jag det här en gång:
Det finns inga människor med alldagligt utseende. Det finns däremot UNIKA, FANTASTISKA OCH VÄRDEFULLA människor här på vår jord som är de enda i sitt slag.

Det är något att tänka på tycker jag. Att varje individ är ensam om att ha sitt utseende, sina egenskaper, vad han/hon är duktig på och har för livsuppgift.

Så människor där ute: STRÄCK på Er! Var glad för att du är DU!

Kram på Er!

Kommentera

