Negativa Skräptankar.

Del två av kursen i personlig utveckling handlar om skräptankar. Alla har vi dem, de negativa skräptankarna som går på autopilot genom vårt sinne varje dag.
“Vad dum jag är”, “Jag ska alltid klanta mig”, “Det kommer aldrig att funka”, “Hon gillar inte mig” och så vidare. De negativa skräptankarna är inget att skämmas för,men de hindrar oss från att må så bra som vi kan må och från att nå våra mål.

Visste ni att de negativa skräptankarna blir som självuppfyllande profetior, ju mer vi upprepar dem desto sannare tror vi att de är. Det är när vi fördömer oss själva och andra, skyller på andra och på omständigheterna som gör att vi vältrar oss i både självömkan och självkritik. De är långt ifrån sanningen om oss, läser jag.

Negativa tankar grundar sig i rädsla och vi definierar oss genom de tankar som vi tänker mest. Jag läser att vi har makten i vår hand för att kunna påverka vår hälsa och våra omständigheter just. Empowerment som man också kallar det. Vi är inte maktlösa även om det kan kännas så ibland. Alla människor har sin egen ryggsäck med erfarenheter som präglar oss. Det som är viktigt att veta är att du inte är ditt förflutna, utan varje dag är en ny dag full av möjligheter och ögonblick där du kan förändra dig själv genom att exempelvis säga åt den kritiska rösten att “hålla klaffen”.

Och när du förändras, då dröjer det inte länge
förrän du ser att världen förändras omkring dig.

Just den meningen kan jag koppla till att min självbild förändrades i takt med att jag bytte ut negativa tankar om mig själv. Genom att jag valde mina tankar och vad jag ville fylla mitt huvud med, är jag starkare och kan stå emot negativa tankar idag.

Och jag tycker att följande citat är väldigt bra att ha som en vision framför sig:

“Var inte ett grässtrå som böjer sig för vinden. Var ett träd som sträcker sig mot solen!

För nog är det så att för att uppnå målen i mitt liv och kunna leva ett liv där jag känner att jag får utrymme och som känns tillfredsställande, så måste jag rensa ut de falska negativa tankarna och ersätta dem med ett nytt förhållningssätt. I mitt fall vill jag vara det starka trädet vars rötter är djupt förankrade i jorden och som står emot vindar med orkanstyrka.

Genom att bli medveten om mina negativa tankar och gå emot den på en gång. Det vill säga avbryt dig själv och vänd på den negativa tanken och säg något positivt istället, som är motsatsen till skräptanken.

Exempelvis

Om du kommer på dig själv med att tänka: "Det här går aldrig vägen" – avbryt dig själv och säg högt: "Det här kommer att gå bra". Råkar du tänka: "Det blir alltid så här", säg högt: "Det blev så här just nu, men det blir inte alltid så här. Det är helt OK, det går bra en annan gång."

För det är helt okej och mänskligt att misslyckas ibland. Ingen är perfekt och jag har lärt mig att uttrycket “good enough” är ett begrepp som är bra att sträva efter.

Till nästa gång …

Får jag till uppgift att fortsätta med stillhet, andning och meditation varje dag. Nu ska jag också lägga till en positiv fras som jag ska upprepa som ett mantra. 
"Jag är en väldigt bra person,Mia" (byt ut Mia mot ditt eget namn, om du inte råkar heta så).

Säg gärna frasen högt, så att hörseln får hjälpa till att etablera tanken.

Kommentera

