Konflikthanteringsverktyget KÖP.

20130504-062410.jpg

Igår hade vi workshop på jobbet om konflikthantering. Grupperna fick uppgifter att arbeta med. Den ena uppgiften handlade om konfliktlösningsmetoden KÖP.

KÖP står för Kritik, Önskemål och Positivt uttalade och är en enkel metod och består av tre jag-budskap. Det blir lättare för de som pratar att ”köpa” kritiken med den här metoden.

Varför är jag-budskap så viktigt kanske ni tänker och suckar. Jo, för att jag-budskap innebär att du tar ansvar för dig, dina känslor och vad du upplever.

Att tala i jag-budskap innebär att det blir lättare för den andra personen att förstå vad du menar.

Enligt KÖP- metoden kan en dialog se ut på följande sätt.
”Jag är arg för att jag fick färg på min tröja. Jag är tacksam om du är försiktig med färgen så att det inte skvätter. Jag tycker att du har valt en fin färg, som lyfter upp rummet på ett helt annat sätt”.

Och det kan inte upprepas för OFTA!
UNDVIK att använda DU-budskap. De gör att din motpart går i försvar och slutar att lyssna.

”Du gör mig arg, när du slarvar omkring med färgen på detta sätt!”

Fundera på skillnaden mellan jag-budskap och du-budskap.

Och ja, visst kan det vara svårt att lösa de uppgifter som jag ger mina deltagare. MEN, det finns ett syfte med övningarna och ni kommer att få öva fler gånger. Metoden behöver inte sitta i ryggmärgen första gången,att använda jag-budskap är något som du lär in undan för undan.

Aktiviteten avslutades med ett bra rollspel, där alla deltog utifrån sina egna villkor och gjorde sitt bästa. Att redovisa är ofta något som väcker obehag hos många.
Tänk så här:
Vi andra är HÄR för att lyssna på vad NI har att lära oss.

Och som ledare för dessa aktiviteter lär jag mig mycket om mitt eget ledarskap och vilka bitar som jag behöver utveckla.

Samma med Er. Sätt Er ner och fundera på om det var något som kändes bra respektive kändes mindre bra och LÄR ER av den insikten.
Det betyder inte att ni har gjort fel på något sätt, det betyder att ni växer och får kunskap!

BRA JOBBAT TJEJER!

Kommentera

