Veckans kåseri. Värdet av att bara vara ibland.


Underskatta inte värdet av att göra Ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra.
Källa: Nalle Puh

Jag är ledig idag, efter helgens jobb.
En dag, där jag bara ska ta dagen som den kommer och njuta med mina små vänner. Att gå omkring och ha dåligt samvete är inget för mig. Det jag inte orkar göra idag, det finns kvar till en annan dag.

Och istället får att bryta ihop över dammtussarna i hörnet, all sand i soffan efter Amy eller disken som hopas i diskhon. Tar jag itu med röran och fixar det när andan finns.

För dåligt samvete är en farlig tankefälla, där det är lätt att jämföra sin duglighet med hur mycket andra gör och pysslar med. Det är lätt att känna sig otillräcklig och ledsen för allt ”man borde göra”, men inte gör.

Så dåligt samvete säger jag nej tack till. Jag vill inte ägna livet åt att bekymra mig över vad jag ”borde göra”, som jag inte gör. Jag vill istället fånga dagen och ta vara på ögonblicken och möjligheterna som kommer in i mitt liv.

Så ledig måndag – en dag av möjligheter! HÄR kommer jag …

HA DET BÄST, VÄNNER!

Kommentera

