Veckans kåseri. Tankar om tidens tand.

20130601-064554.jpg

För någon dag sen diskuterade jag och en kollega hur fort tiden går nu när vi är mitt i livet. Ekorrhjulet spinner på och vi springer på utan att stanna. Och ta upp aktiviteter som är meningsfulla och vi tycker om att göra blir sällan av för att tiden upplevs för kort.

Jag tänker att upplevelsen av tiden skiljer sig i olika åldrar. Som liten tyckte jag att sommarlovet på 10 veckor var en evighet och att alla krav och måsten var för vuxna. Men ju äldre jag blir så tycker jag att veckorna, månaderna och åren bara svischar förbi och upplever att jag inte hinner med.

På begravningen sa prästen just det: att tiden går fortare, ju äldre man blir. 41 år blir jag i år, åtskilliga erfarenheter rikare.
Jag tänker att det är viktigt att kunna ta till vara och minnas det positiva som andra människor förmedlar till mig och begrava negativa erfarenheter för att kunna förlåta och få ro i själen.
Negativitet och rädsla förgiftar nämligen sinnet, det är ett långsamt verkande gift, som förmörkar omvärlden och människorna i den. Medan positivitet och kärlek blir ett skydd som stöter bort det mörka och smärtsamma. Att vara positiv stärker upp mig och gör mig glad. Det blir lättare att ta vara på ögonblicken i livet.

Och jag vill inte spendera återstoden av mitt liv med att grotta ner mig i det mörka och bittra. För min tid är dyrbar för mig. Jag vill omge mig med människor som tycker om och accepterar mig för den jag är.

Jag vill ägna mig åt saker som jag tycker om att göra, träffa människor som jag tycker tillför något i mitt liv. Jag vill ta vara på varje minut och suga ut det BÄSTA av livet för att kunna se tillbaka på livet och minnas det som gör mig lycklig.

För vem vet hur länge vi har varann?

Kommentera

