Kvällspromenad i regnet.

20130616-052143.jpg

Igår kväll mulnade det på och vid halv 9, tänkte jag att det är lika bra att ta kvällsrundan med Amy. I samma veva som vi började traska, så började det att regna. Iförd regnjacka med uppdragen luva strosade vi iväg, uppför den lilla grusvägen som går upp till Henja By.

Uppe i Henja By, var både jag och Amy genomsura från topp till tå. Men det hindrade mig inte från att tycka att det var lite mysigt på nåt vis, att traska där i regnet tillsammans och vara närvarande. Amy skakade på sig lite då och då för att få bort allt vatten ur pälsen. Utöver det tittade vi på kossorna och kalvarna i hagen. Jag tänkte att det hade varit mysigt att sitta under ett stort träd och i skydd av dess grenar och grönskade krona fått njuta av regnet lite mer skyddat.

En ny vän berättade häromdagen att hon varit ute och simmat i regnet, i Stockholm där hon bor. Tänker ju att det är att fånga ögonblicket och med alla sinnen ta in det som händer och sker just nu.

Dyblöta var vi in till benen, jag och Amy. Men det som faktiskt var det bästa, var att komma hem och bli torr.
I hallen svepte jag in liten vovva i frottéhandduk och torkade henne torr. En tjusig tuppkam fick hon och oj så nöjd hon blev. Hon satt alldeles stilla och bara njöt. Inte en tendens till att göra motstånd. Efteråt låg hon i soffan på sitt täcke och var tillfreds. På något vis är ju den bästa känslan av att vara ren och torr.

Jag kröp ner under täcket med min bok och alla djuren. Och utanför fönstret föll fortfarande regnet …

Kommentera

