Jag väljer ljuset.

20130628-065700.jpg

Mitt förhållningssätt till livet brukar jag beskriva som positivt. För jag väljer att se på erfarenheter som jag gjort med tacksamhet och glädje.
Och varje dag vill jag befinna mig i nuet och bekaja varje sekund som jag finns till.

Jag fick frågan av en god vän för ett tag sen hur jag kan klarar av att vara ensam, för henne är ensamhet fruktansvärt jobbigt. Och efter att ha funderat en stund var mitt svar att jag inte känner mig ensam fast jag är det. Ensamheten blir en slags näring för min själ där jag själv kan välja hur jag vill ha det i mitt liv. Vad som är viktigt för mig och vilka värderingar som styr min tro på kärlek, närhet och relationer till andra.

I min ensamhet bejakar jag enbart mig själv och vad jag vill. Jag behöver inte ta hänsyn till vad andra människor anser om ditt eller datt. Jag kan fullständigt fokusera på HUR jag vill leva i min tillvaro och vad som är viktigt för mig.

I min tillvaro finns ljuset och tron på att kärleken finns i mitt liv. Jag tror inte på att älta gamla erfarenheter, då de får tillfälle att styra mitt liv här och nu. Jag tittar istället på vad jag har lärt mig och vad jag vill förändra. Och mörkret får inte längre fäste i min själ.

För kärleken och livsglädjen ska vara en del i nuet, där solen lyser för det mesta. Och även om det finns regntunga dagar, då livet ter sig grått och tungt. Då brukar jag tänka att regnet behövs också för att vår värld ska vara så ljus och vacker som den faktiskt är.

Och ensamhet, visst kan det kännas tungt om man är rädd för mörkret inom en. För smärtan som dyker upp när man minst anar. Men då finns ljuset inom räckhåll och du kan alltid be om stöd och hjälp om det behövs. Det är bara att tala fritt ur hjärtat och säga vad du behöver just nu.

Låt ensamheten bli en tillvaro dit du kan ta din tillflykt och lära dig att älska dig själv och vad du behöver. Då får du styrkan att stå emot mörkret och lära känna dig själv.

Ha en underbar fredag & fin helg mina vänner!

Kommentera

