Använd SWOT-analys för din personliga utveckling.

Idag har jag varit på hälsomässan i Huskvarna och det var en intressant och lärorik dag för min del.

Var och lyssnade på ett intressant föredrag om ledarskap, kommunikation och personlig utveckling.

Hörnstenarna för att komma någonstans här i livet, menar föreläsaren, är att HA TÅLAMOD, VARA REALISTISK och då och då utvärdera sitt liv med hjälp av SWOT-analys.

SWOT-analysen är en fyrfältstabell där bokstäverna står för inre STRENGTH (Styrka), WEAKNESS (Svagheter), och yttre OPPORTUNITIES (Möjligheter) och THREATS (rädslor som hotar).

20130915-202649.jpg

Funderar när jag kommer hem på vad hon sa och bestämmer mig för att använda SWOT-metoden för att utvärdera mig själv och mitt liv då och då. Inser också att det viktigaste är INTE vad andra anser om mig, utan att jag kan känna mig trygg och stark i olika situationer och må bra för min egen skull. Mitt ansvar är mig själv och hur jag beter mig! Och jag har faktiskt en valmöjlighet i att bestämma hur jag ska bete mig redan innan det händer.

Mina styrkor som leder mig framåt är att jag är:
Ambitiös
Målinriktad
Kreativ
Orädd
Positiv

Mina svagheter som kan utvecklas är att säga vad jag tänker och ta plats.

Mina möjligheter är att utveckla mina idéer och målmedvetet jobba för att förverkliga dem.

Mina rädslor som hotar att ta överhanden ibland är undvika obehagliga saker och jag kan bestämma att jag gör tvärtemot vad rädslan säger, ta ett steg fram och agera.

Hon sa också något väldigt klokt att de människor som jag ibland blir irriterad och arg på är människor som jag ska vara tacksam över för att de ger mig utmaning och svårigheter att övervinna. Och på så vis så utvecklas jag.

Kommentera

