Bok. Kroppen ljuger inte av Madeleine Åsbrink.

20130917-061745.jpg

Just nu läser jag en väldigt spännande bok som handlar om att kroppen minns allt man varit med om och försöker ständigt påminna dig om det du helst vill glömma. Åsbrink menar att man kan ljuga för sig själv under många år och det har ett pris, exempelvis smärta i kroppen eller ouppfyllda behov. En annan sak är dina relationer med omgivningen där du blir behandlad efter de subtila signalerna som kroppen sänder ut.

Åsbrink talar om att det finns olika typer av överlevnadsstrategier som styr oss när vi är rädda. Rädda människor kritiserar, fördömer, mobbar, splittrar, slåss och krigar, skriver hon (s.40).

Överlevnadsstrategin har tre huvudsakliga syften:
1. Se till att det värsta tänkbara inte händer igen.
2. Hålla de undertryckta emotionerna i det omedvetna.
3. Och samtidigt tillgodose så många behov som möjligt.

Hon nämner fem olika överlevnadsstrategier:
Hjälparen som berättigar sin existens genom att finnas till för andra. Han eller hon ger för att få bekräftelsen eller samhörigheten av andra.
Anpassaren som vill leva upp till mallen som definieras av andra och förväntar sig sedan bekräftelse och att bli omhändertagen.
Presteraren gör mycket, är snabb, kunnig och kompetent. Presterar fram sitt egenvärde.
Soldaten skyddar sitt hjärta, är alltid beredd på en attack och redo att försvara sig.
Offret har gett upp och är övergiven. Hon vet att hon aldrig kommer att få det som hon önskar, så varför ens försöka.

En väldigt läsvärd och spännande bok tycker jag, som har satt sig i mitt medvetande. Vilken överlevnadsstrategi använder jag mig av och hur kan jag komma vidare och befria mig själv?

Rekommenderas varmt!

Kommentera

