Kurs i personlig utveckling. VEMS liv lever jag?

20131002-055814.jpg

Hemkommen efter två dagars kurs i personlig utveckling så har jag fått mersmak. Wow, säger jag, vad mycket jag lärde mig om mig själv och jag vill snart åka tillbaka och läsa vidare på block 2.

Visste du att från det ett barn är tre år fostras han eller hon för att passa in i samma livsmönster av värderingar och normer som omgivningen (föräldrar, släkt, vänner, personal på dagis och skola) tycker är så viktiga att följa.
Barn, som är spontana varelser, lär sig vad som är rätt respektive fel sätt att bete sig på och deras sanna och rätta jag förkvävs eftersom de inte ska sticka ut.

Kan ta ett exempel så du förstår hur jag menar. I dagarna hämtar jag en ny liten kattunge som heter Flora. DET innebär att jag ett tag framöver kommer att ha tre katter: Leo, Zabina och lilla Flora, samt hunden: Amy i mitt hem.

Tydligen finns det en NORM i samhället som säger att det absolut inte går att ha fyra djur, att det är för jobbigt och tidskrävande OCH att jag MÅSTE avliva min äldsta katt Zabina för att kunna ta in Flora. Hade det varit mitt gamla anpassningsbara jag för några år sedan, då hade jag aldrig tagit beslutet att skaffa Flora.

Men den NYA MIA tänker inte låta någon annan stoppa mig från att ha fyra djur ett tag framöver. Jag har redan räknat ut hur jag vill att det ska vara. Och jag vet inne i mitt hjärta att det är något jag vill. Så oavsett vad andra tycker och tänker så kör jag mitt race, det jag tror på och upplever vara RÄTT för mig.

Stärkt av Kjell Haglunds kursupplägg och genom de uppgifter vi fick göra, så känner jag att befinner jag mig på MIN SANNA VÄG. DET är en bra början, men som allt annat så behöver JAG fortlöpande arbeta med mig själv. Stöta och blöta de ingrodda vanorna jag har och UTMANA mig själv genom att hoppa utanför livsmönstret.

Fila på rädslan: Jag kan inte (för det är en överförd värdering från omgivningen) och spränga mina gränser. JAG KAN VISST!

Så alla ni som springer i ekorrhjulet, och som upplever tristess och tomhet i ERA LIV!
TRE VIKTIGA NYCKELORD vill jag ge Er:
VÅGA VARA MEDVETNA
VÅGA VARA NYFIKNA OCH
VÅGA HA ETT ÖPPET SINNE

För genom att vara medveten om vad DU vill, vara nyfiken på livet och dess möjligheter och ha ett öppet sinne när det gäller NYA INFALLSVINKLAR börjar DU att lyssna på dig själv och VAD DU VILL GÖRA med ditt liv.

HA EN SUVERÄNT UNDERBAR ONSDAG!

Kommentera

