Veckans kåseri. Carpe punctum – fånga ögonblicket.

20131010-232731.jpg

”Carpe Punctum” betyder att ha en strävan i livet att fånga ögonblicket. När jag funderar på vad det innebär att fånga ögonblicket drar jag mig till minnes när jag och Amy var på promenad en morgon. Jag gick och funderade på det mesta i livet – kärlek, jobbsökandet och ekonomin – och helt plötsligt vänder jag mig om.

Och …
Jag fångades av allt det röda som lyste mot mig från träden och buskarna. Intensivt, eldigt och varmt. Kärleksfullt!
Direkt var jag närvarande i det jag såg och upplevde.

Genom att fånga ögonblicket och vara närvarande i livet får du också chansen att varva ner och landa i nuet.
Det förflutna bär vi med oss i form av erfarenheter och framtiden är de tankarna vi har om morgondagen som vi aktivt skapar.

I en tid där stress har blivit en vanlig livsstil är det viktigt att stanna upp och låta själen landa. Det är viktigt att låta ögonen se, öronen lyssna och hjärtat tala. Det är viktigt att leva enhetligt och följa sin sanna väg.

För det enda vi vet är att vi har livet. I varje ögonblick vi befinner oss i föds en ny upplevelse, så värdefull och unik för varje enskild individ. Och i det enkla och vardagliga finns svaren på de frågor vi ställer oss och vad vi vill med vårt liv.

Jag minns exempelvis tydligt en lördagsförmiddag då jag var på loppis tillsammans med min allra käraste vän och det kändes så rätt och härligt i hjärtat. Jag var obeskrivligt lycklig att ha min vän vid min sida och vara fullständigt levande …

Så min strävan i att fånga varje ögonblick och känna tacksamhet för det jag upplever är så värdefullt för mig. Då erkänner jag fullt ut att jag lever livet efter mina villkor. Framtiden skapar jag här och nu genom det jag tänker, säger och gör.

Så Carpe Punctum mina vänner!

Kommentera

