Är du nervös att prata inför grupp?

Häromdagen höll jag i en utbildning och det tycker jag är roligt. Det är roligt att låta människor växa och inspireras och få se det. I skolan hade jag problem med att jag var nervös och avskydde allt som hade med muntliga framförande att göra. Vändpunkten kom när jag på Högskolan i Borås fick chansen att gå och träffa en talpedagog, som hjälpte mig att hitta mitt sätt att framföra.

Först och främst: Att vara nervös är vanligt och inget konstigt. Förberedelser är A och O.

  • Träna avslappning och att slappna av i hela kroppen. När man är spänd, andas man ansträngt och rösten blir svajig. Det är framförallt diafragman som hindrar andningen när man är nervös.
  • Lär dig materialet. Vad det handlar om. Skriv ner stolpar och ta ut det viktigaste som du vill ha med. Fundera på hur du vill att deltagarna ska tänka, göra och känna efter att de lämnar mötet. Min vision var att mina arbetskamrater skulle lämna mötet med lätta steg och känna sig glada och tillfreds med tillvaron. Och reaktionerna efteråt var mycket positiva.
  • ÖVA. Prata högt för dig själv. Jag vandrar fram och tillbaka och pratar. Ändrar mig och lyssnar på hur det jag säger egentligen låter.
  • Självförtroende. Gå utanför dig själv och tänk mer på vad du ska förmedla istället för vad andra ska säga om dig. Och DU tänk på att Du själv är din värsta kritiker, som bedömer din prestation. INTE de som ska lyssna på dig.
    Ta ledningen.

    Visa att DU är ledaren direkt. Det är en utmaning att få med sig alla.

Se dig själv som en VINNARE och du blir en vinnare!

 

Kommentera

