Vägen till kraft.

20131124-091010.jpg

Läser en bok om hur vi skapar våra liv. Den heter ”Vägen till kraft – Snabbmat för själen” och är skriven av Barbara Berger (2001).

Berger menar att vårt sinne är indelat i två delar: det medvetna och ytliga sinnet och det undermedvetna och djupa sinnet.

Det är med vårt medvetna sinne som vi tänker och gör olika val med.

Det undermedvetna sinnet handlar utifrån de val som vi får från det medvetna sinnet. Och det undermedvetna sinnet skapar din verklighet enligt de beteendemönster som präglats in av det medvetna sinnet.

Nyckeln till förändring, enligt Berger, är att välja nya tankemönster för att kunna skapa det liv du vill ha.

Och första steget är att bli medveten om de mentala mönstren som du har NU.

99 % av det du tänker idag är en upprepning av vad du tänkte igår. Om dina tankar igår och i förrgår och dagen dessförinnan var otrevliga, rädda, deprimerade, cyniska, kritiska eller negativa på något annat sätt är din verklighet en återspegling av detta mentala mönster.

Som resultat av att ha sådana negativa tankemönster upplever man alltså någon sorts disharmoni, någon sorts sjukdom, svaghet eller misslyckande på något område av livet.
Denna insikt är viktig för att få komma framåt. När mönstren kan urskiljas, kan de också förändras.

Så här kommer fem morgonfrågor (enligt Anthony Robbins) för att kunna förändra negativa tankar till positiva:
1. Vad är jag stolt över i mitt liv?
2. Vad är jag tacksam för?
3. Vem älskar mig och vem älskar jag?
4. Vad är det som är underbart i fråga om min nuvarande situation?
5. Vad kan jag göra idag för att förbättra mitt liv?

Kommentera

