Vara medmänniska.

20131128-073114.jpg

Fick höra häromdagen att en vän sagt till sjukvården att jag hjälpt henne enormt mycket genom att finnas där för henne.

Tänker att bli sedd och få bekräftelsen på att någon bryr sig om är en handling som är läkande i sig själv. Och att vara medmänniska är den finaste av gåvor som vi kan ge någon.

Tänker att sträcka ut handen och vågar vara medmänniska, det är lite som en balansakt. Du kan antingen få en människa att känna sig värdefull och älskad eller du kan mötas av motstånd och rädsla från en människa som kanske aldrig fått förmånen att se att medmänsklighet kan finnas.

Men jag vill våga språnget ändå, för om jag kan hjälpa någon att må bättre, känna sig tryggare och mindre ensam i sin värld. Då har jag lyckats att vara medmänniska och närvarande i en annan persons liv.

Jag vill att min hand ska vara utsträckt för en behövande att fatta taget om. Tänker på en scen i ”Titanic”, när Kate Winslet står i aktern och är redo att göra slut på allting och Leonard Di Caprio tar av sig stövlarna redo att hoppa i efter henne.
”- If You jump, I will jump too …”

Det är att vara medmänniska för mig, att alltid finnas där och vara lyhörd. Kanske kan jag underlätta en svår dag för någon annan …

Ta hand om Er!

Kommentera

