Veckans kåseri. Eldsjälar.

20131214-193232.jpg

På Facebook visar ”Dreamies” varje dag under december en hemlös katt som behöver ett kärleksfullt hem att få vara i. Det finns många eldsjälar där ute som brinner för hemlösa katter, som verkar bli fler och fler i vårt samhälle.

För många år sen tog jag hand om en hemlös honkatt som fick ungar. När Maggie, som jag kallade henne, kom till mig var hon jätterädd för människor och vilsen. Att ta upp henne i famnen och gosa gick inte. Tålmodigt fortsatte jag dag efter dag att låta henne komma in, äta sig mätt och sova i värmen. Så småningom sov hon i min säng och lät sig klappas.

Så en sommardag födde Maggie fem små kattungar på min balkong. Hon hade dem på balkongen i en låda och vakade över dem. Och för att de små inte skulle förvildas och gå en hemsk död till mötes så började jag ta ut dem ur lådan och ge dem min lukt. Detta accepterade Maggie när hon såg att jag inte skadade dem.

Jag är en enorm djurvän och mina djur är min hobby, familj och vänner. Hundar och katter lever i många år och ska ha det bra hela sitt liv. Det krävs engagemang och insikt om att ett djur inte är en slit och slängvara.

Jag tacksam för eldsjälarna som kämpar för att skaffa hem för att de små liven ska slippa frysa. Som vaktar vid fällor under sena nätter för att fånga in och se till att hemlösa katter får hjälp. Som brinner för att hjälpa.

Jag betalade 500 kronor för min Flora, och det gör jag gärna. För jag tycker att kattens status behöver höjas för att minska risken att de far illa. Älskar mina djur enormt mycket och skulle aldrig vilja vara utan dem. Så därför säger jag, tänk efter en extra gång innan ni skaffar djur, väg för- och nackdelar mot varandra. Men framförallt fundera en gång extra om att DU är beredd på att ta hand om en fin bästa vän i många år framöver.

Trevlig lördagskväll!

Kommentera

