15 sätt att förbli olycklig på.

Jag hittar på en lista på Facebook, som föreläsaren Torkild Sköld har delat med sig av.
Den heter ”15 sätt att förbli olycklig (Kristina Reftel)”. Jag tycker att listan är tankeväckande och konstaterar att det är lätt att lägga över ansvaret för sin egen lycka/olycka på andra människor. För de flesta har inte insikten att det i själva verket är jag och ingen annan som måste agera och göra de val för att få det liv som jag vill ha.


1. Förvänta dig att andra ska göra dig lycklig. Lycka kommer inifrån. Det är när du ser ditt liv och din tillvaro med tacksamhet som du kan känna dig lycklig. Andra människor kan inbjudas att vara en del av din lycka.
2. Skyll din olycka på andra. Livet kantas av olika val som vi gör hela tiden. Om jag upplever att jag har otur och råkar i olycka är det konsekvenserna av tidigare val som inte var så bra egentligen. Det jag kan göra är att lära mig av erfarenheterna och fundera på vad jag kan förändra.
3. Använda ”om bara” så ofta du kan när det gäller,tid, pengar och vänner. Nej, använd inte orden ”om bara”. Var glad och tacksam för den tid du har, de vänner som vill vara i ditt liv och pengar är inte allt. Finn lyckan på ditt vis.
4. Jämför det du har med andra. Du är unik och du är du. Att ständigt jämföra sig med andra och materiella tillgångar gör bara att du mår sämre. Satsa på livskvalitet, vad DU MÅR BRA AV!
5. Var alltid allvarlig. Se livet med humorglasögon och ta inte dig själv på för stort allvar.
6. Försök alltid göra alla till lags. Då säger jag så här: VEM är viktigast i ditt liv? Många svarar familjen, barnen osv.
7. Säg aldrig nej. Lyssna på dig själv, vad säger hjärtat. Be att få fundera en stund.
8. Hjälp andra, men låt ingen hjälpa dig. Hjälp gärna andra när du kan och vill, men INTE på bekostnad av dig själv. Och blir du erbjuden att få hjälp, ta emot hjälpen. Ensam är inte stark alla gånger.
9. Betrakta dina egna behov som oviktiga. Vem är viktigast i ditt liv? Dina behov är viktiga, glöm inte bort vad DU behöver.
10. Om någon ger dig en komplimang,avfärda genast. Säg tack. En komplimang ger i alla fall inte jag i onödan. Jag ger komplimanger för att göra en medmänniska glad.
11. Om någon kritiserar dig,förstora det. Kritik kan göra ont. Det kan blotta såriga erfarenheter som du bär med dig. Min erfarenhet är att ibland behöver jag fundera en stund över kritiken. Jag behöver inte acceptera den och kritiken definierar inte mig som person, utan ÄR en annan människas upplevelse av mig.
12. Behåll alla känslorna på insidan. Säg vad du känner. Det är viktigt att få bli bekräftad i sin känsla. Jag brukar använda mig av följande tre frågor för att definiera mina känslor. (1) Vad är det jag känner? (2) Vad vill jag? (3) Vad behöver jag?
13. Förändras aldrig. Utveckling är aldrig fel. Fundera på vad andras beteende sätter igång hos dig, vad du har för människosyn och vad du behöver. Lär dig av misstag, istället för att må dåligt. Alla kan misslyckas.
14. Var aldrig nöjd med något annat än absolut perfektion. Elisabeth Gummesson myntade begreppet ”good enough”. DU DUGER PRECIS SOM DU ÄR!
15. Tillbringa all din tid i det förflutna eller i framtiden. Lev i nuet. Du kan inte förändra det förflutna, däremot kan du lära dig av dina erfarenheter. Och framtiden påverkas av de val som du gör här och nu.


Detta är en lista som jag känner igen mig i. Gropar som jag faller i emellanåt. Jag är mänsklig och det hjälper tycker jag att påpeka för mig själv att det ÄR JAG som har ansvaret för hur mitt liv ska se ut. Ingen annan!

Kommentera

