Veckans kåseri. Min väg som ljusbärare.

Zen-and-Tao-Quotes-Quote-5

Jag är en person som tycker om att samtala och lyssna på andra människors bekymmer och jobbiga tankar. Som är närvarande i det som de säger och brukar komma med underfundiga svar, betraktelser och funderingar som kanske kan vara till deras hjälp under vägen.

Vägen till lycka, finns den? tänker jag när jag går på promenad med Amy. Ja, skulle jag vilja säga. Vägen till lycka finns, men inte i pengar och prylar som många tycks tro. Utan i glädjen att förverkliga dig själv som individ och vad du har för drömmar. Att se drömmarna som uppnåeliga istället för att rycka på axlarna och inte våga. Att lyfta sig själv, istället för att fokusera på misslyckanden eller hur man gör som individ.

Jag tycker att alla människor är unika och härliga, hur de än är. Människor som får etiketten ”jobbiga”, brukar jag försöka mig på att lära känna på djupet, utan att reagera och bli känslosam. För känslor ställer till mycket förtret om de får härja fritt. Det är ju jag som bestämmer hur jag vill reagera och inte någon annan. Och en annan människa ska inte få ha makten över mig och hindra mig från att leva och älska.

Hör ibland folk som berättar om vad de har gjort och säger att de bjuder på sig själva. Jo, visst ska man bjuda på sig själv med saker som kan locka till skratt, men inte klanka och nedvärdera sig själv. Hur känns det i hjärtat då,tänker jag, när man säger att man är hopplös eller eländig?

Ja, jag gör misstag och klantar mig ibland. Då rycker jag på axlarna och tar nya tag, och tar eventuella lärdomar till mig. Jag vill tro gott om alla människor, för jag tror nämligen att om jag väljer att se det goda hos människor, så blir de goda och glada. Det jag sänder ut, det får ju andra människor att reagera eftersom min omvärld är min spegel. Och skulle det mot all förmodan finnas människor som vill sticka kniven i ryggen på mig, för att göra sig själv större och tro att det hjälper dem att må bättre, så visst gör det. Och lev med sanningen i hjärtat att det kanske inte kändes så bra när allt kommer omkring i alla fall, för kan du se dig själv i spegeln då och möta din egen blick rak och stark?

Det är väldigt enkelt egentligen. Lyckan finns,när du står upp för dig själv och vad du tror på. När du väljer att följa hjärtat och det du själv vill. För är du lycklig, då blir världen också lyckligare och mer harmonisk. Så var sann mot dig själv, dansa inte för att andra vill att du ska dansa. Dansa för att du själv vill vara lycklig, fri och glad.

Ljus & Kärlek!

3 thoughts on “Veckans kåseri. Min väg som ljusbärare.

  1. Anki Vesterlund skriver:

    All kärlek till dig underbara Maria.

    Allt du skrev stämmer och man börjar väl tänka efter lite.. 😉

    Eftertänksamhet är en bra sak. Kontra malande ältande. Du är min mentor och min visa vän.

    Förändra aldrig ditt sätt – du är min Guru!

    ❤️

  2. marie skriver:

    Önskar fler här i världen vore lika underbart klok som du är
    stämmer så bra ….varenda ord

    kram på dig …… all kärlek till dig ❤

Kommentera

