Lektion 1 ”Jag är bra – boken!”

Självkänsla är färskvara kan man säga. Om du tränar konditionsträning, behöver din kropp träna regelbundet för att inte försämras och återgå till tidigare stadium. Du behöver upprätthålla det du tränar. Samma är det med självkänsla. Du måste träna och underhålla din självkänsla för att den inte ska försvinna.

Det du ska göra är att börja noga granska ditt sätt att tänka om dig själv och din omvärld med frågor som:

  • Vad har jag för normer och värderingar?
  • Gör jag vad jag kan för att leva som jag lär?
  • Är jag den kvinna/man som jag vill vara?

Därefter behöver du lära dig bekräfta dig själv och dina behov. Och det gör du genom att handla. Du börjar idag med att leva efter dina normer och värderingar, du blir den DU vill vara och på det sättet som du tycker känns bäst för dig. För bara handling hjälper dig att utvecklas och förvandlas.

Skaffa en fin skrivbok, som du tycker speglar dig själv och den du är. Denna bok är din ”Jag är bra – bok!” som coachen och föredragshållaren Mia Törnblom har utvecklat. I den här boken kommer du att lära dig att bekräfta dig själv för att få en riktigt god självkänsla. Du ägnar dig åt boken ett par minuter innan du lägger dig. Från början finns det tre rubriker som du ska ägna dig åt. De är: ”Bra”, ”Tack”, och ”Hjälp”.

 

BRA

Under rubriken ”Bra” ska du skriva vad som var bra med dig idag. Denna rubrik är den viktigaste och för många också den svåraste att skriva bra saker om sig själv.

Att använda sig av affirmationer är ett bra och viktigt sätt i att bekräfta sig själv. Skriv ner minst tre bra saker om dig själv varje dag (och ta inte bara med att du är bra på att städa). Försök att skryta ordentligt och sätta etikett på dina goda sidor.

Exempel på vad du kan skriva:

  • Jag är en bra lyssnare
  • Jag är en bra vän
  • Idag var jag modig och sa vad jag kände, osv.

 

Observera att DU BARA SKA SKRIVA BRA SAKER OM DIG SJÄLV! De dåliga och det som ställde till problem, ska du faktiskt inte bry dig om.

Det är vanligt att vi bär med oss mycket av jantelagen som speglar vårt samhälle ”Du ska inte tro att du är något …” och jag säger att JO, du ska VISST TRO ATT DU ÄR NÅGOT! Så skryt på och höj dig själv till skyarna.

Ha en pågående positiv självbekräftelse som du affirmerar för dig själv. Förslag på affirmationer som du kan använda dig av:

  • Personlig utveckling: Jag är ambitiös i min strävan att lära mig nya saker. Jag har ett öppet sinnelag och jag övar mig ständigt i att bli bättre som människa. Jag är den person jag vill vara och jag är stolt över de framsteg jag gjort.
  • Koncentration: Jag koncentrerar mig alltid starkt på varje enskilt mål. Jag fokuserar på min odelade uppmärksamhet på den uppgift jag håller på med. Jag utestänger alla störningar och fokuserar helt och hållet på det problem som jag för tillfället brottas med.
  • Självförtroende: Jag kan bli vad helst jag önskar att bli. Jag vet att jag kan förverkliga vilket mål jag vill genom planering och självmotivation. Jag känner tillit till min egen förmåga.
  • Självkänsla: Jag är en värdefull människa, jag duger precis som jag är och jag är stolt över och tycker om mig själv.

 

TACK

Tacksamhet handlar om att uppskatta det du faktiskt har, istället för att snegla på vad alla andra har. Ofta fokuserar vi på det vi saknar, sådant vi ännu inte har uppnått. Genom tacksamhet blir vi starka och kan bygga vår tillvaro. Tacksamhet är inte alltid lätt att utöva, och då behöver man öva. Risken för att fastna i rollen som offer och tycka synd om sig själv är lättare än man tror. Det är väl värt att poängtera, att DU ÄR INGET OFFER! Du har alltid ett val, alltid något du kan göra för att komma framåt.

Exempel på tacksamhetslista:

  • Tack för att jag har människor i min närhet som jag kan öva mitt tålamod på
  • Tack för att jag har ett hem och tak över huvudet
  • Tack för att jag har ett arbete och kan äta mig mätt
  • Tack för att den här vedervärdigt pissiga dagen är över och jag får somna gott i min egen säng.

 

HJÄLP/JAG BEHÖVER

Avsluta din dag med att be om hjälp inför morgondagen, så blir det lättare att slappna av och somna. Ibland är det viktigt att inse att vi inte klarar allt själva och då behöver vi be om hjälp. Att be är att tala, att meditera är att lyssna. Jag mediterar och lyssnar till mina egna insikter.

Exempel på vad du kan be om hjälp med:

  • Hjälp mig att känna att jag duger
  • Hjälp mig att hitta mitt sanna jag
  • Hjälp mig att vara generös och omtänksam
  • Hjälp mig att tycka om …
  • Hjälp mig att inte känna mig kränkt
  • Hjälp mig att känna tillit

Alla har starka och svaga sidor och genom att skriva i Jag är bra – boken får man modet att anta utmaningar som man vill anta men behöver ha hjälp på traven med.

 

 

 


 

Kommentera

