Veckans kåseri. Konsten att vara självbäst.

Har Du tänkt på att vi är så lika och ändå så unika?

Det finns inte en enda människa i hela världen som är som jag eller som är Du. Det som gör oss lika är att vi är människor, som har en kropp, två ben, två armar och en skarp hjärna. Där tar likheterna slut och våra unika jag träder fram.

Det är när vi bejakar vårt sanna jag och följer vårt hjärta som vi växer och utvecklas till den vi vill vara. För min egen del innebär det att jag utvecklar mig själv och mina drömmar. Jag går kurser för min egen skull och för att jag vill utbilda mig inom personlig utveckling och så småningom jobba med det jag brinner för, nämligen att hjälpa andra människor att utvecklas och må bra.

När jag funderade häromdagen på vad jag ska säga när jag startar upp kursen på Medborgarskolan insåg jag följande: Jag behöver egentligen ingen manual för vad jag ska säga. Det räcker att komma som mig själv, för jag är ett eget unikt exemplar på att människor kan utveckla och förbättra sig och sitt liv om de bara vill.

En klok man myntade ett nytt uttryck som jag gärna vill föra vidare: självbäst. Att vara självbäst innebär helt enkelt att jag är bäst att vara mig själv.

Och det är med sig själv man måste börja. Vad andra människor gör eller säger spelar mindre roll när du har en stark självkänsla och vet ditt eget värde. Då blir det lättare att kravla sig upp ur groparna som man faller i, lättare att säga nej och bita ifrån och lättare att se sitt eget värde som unik individ.

Och jag säger det igen …

Ingen kan såra dig utan ditt medgivande!

Det är faktiskt så, att du själv måste rannsaka dig och vara sann mot dig själv. Känns det lätt är det rätt, känns det som en tung sten som du släpar på fylld av oro, så är det fel. Låt hjärtat tala och säga sitt! Och våga säga ifrån, sätt ner foten och säg: STOPP om någon kränker dig och dina gränser. För ingen har rätt att ösa ut sitt dåliga mående på en annan människa och kräva att de ska bära hans eller hennes smärta. Ditt liv är ditt ansvar så enkelt är det!

Och till alla underbara och unika människor som jag träffar på under min vandring mot nya mål, vill jag säga. När du vågar känna regnet och ta in nuet, då kommer du också att växa som människa. För det är NU som du kan förändra dig själv och utmana dina egna fördomar om dig själv och omvärlden.

Ljus & Kärlek


Kommentera

