Bra ordspråk!

20140216-084920.jpg

Jag brukar tänka att andra människors beteende inte ska få bestämma hur jag mår. Och fast besluten med denna insikt i ryggsäcken vandrar jag vidare. Jag behöver inte andras bekräftelse för att må bra och trivas med mig själv. Så enkelt är det!

Så mitt favorituttryck som en god vän och jag brukar använda är ÄSCH. Det betyder att släppa människor, tankar och händelser som jag inte kan/vill ägna energi åt. Jag tar ansvar för min tillvaro.
ÄSCH kan stå för:
Äga. Du äger dina egna tankar, känslor och beteende. Genom att ta ansvar för dig själv och vad du upplever växer du som människa.
Stanna och fundera. Vad är det för reaktion jag får just här och nu?
Coola. Lugna dig, dra många och långa djupa andetag.
Hantera stunden. Fundera på om det som hände är värt priset av hur du mår. Ska andra människor få bestämma hur du ska må?
Vad kan du göra för att du ska må bättre?

Å med denna lilla fundering önskar jag alla fina och underbara människor en fin söndag!

Ljus & kärlek

Kommentera

