Hembakade korvbröd.

20140403-090853.jpg

Vår och korvgrillning ute i det fria. Då är hembakade korvbröd det allra bästa!

Till 12 korvbröd behöver du:

Korvbröd
1 1/2 tsk salt
2 tsk strösocker
2 1/2 dl vatten
1 msk olivolja
25 g jäst
6 dl vetemjöl (360 g)

Pensling
1 tsk salt
1 tsk strösocker
2 msk rapsolja
1 äggula

Gör så här:
Tillagning: 20 min + 70 min jäsning + 12 min i ugn

1. Värm vattnet till fingervarmt, 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll vattnet över jästen och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt olja, socker och mjöl. Arbeta degen tills den känns jämn. Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare ca 5 min. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.

2. Dela degen i 12 bitar. Forma dem till avlånga korvbröd. Lägg dem i en hålplåt för baguetter eller lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa utan bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

3. Blanda äggulan med olja, socker och salt. Pensla bröden två gånger med blandningen. Grädda mitt i ugnen 10–12 min. Låt bröden kallna på galler. Skåra bröden och värm dem på grillen före servering.

RECEPT FRÅN ALLT OM MAT

2 thoughts on “Hembakade korvbröd.

Kommentera

