Min idol – Amy!

20140428-064153.jpg

Igår på väg hem från mina föräldrar, var jag och Amy med om en händelse som värmde mitt hjärta.
Jag beslutade mig för att vi skulle gå över Holmen hem och vi gick förbi Netto på vägen. Tanken var att hoppa in och köpa lite gott att smaska.

På långt håll såg jag en kille som satt utanför Netto. Han såg lite sliten och ovårdad ut. I alla fall så reagerade han när han fick se Amy och min lilla vän noterade detta. Vi gick fram och han berättade att han en gång haft en hund som såg ut precis som Amy och han blev så glad, för den hunden hade varit hans bästa vän, sa han.

Amy gick genast fram till honom och la sitt huvud på hans arm, kikade upp på honom och nosade. Han klappade henne försiktigt och upprepade igen att han blev så glad av att se henne så tårarna kom.

Sen tackade han för att vi tog oss tid att stanna och växla några ord med honom. Å jag tänkte det, att hade det inte varit för att Amy uppmärksammade hans utrop och reaktion, så hade jag nog bara gått förbi i all hast. Nu fick vi stanna upp en liten stund och vara närvarande i nuet och glädja en medmänniska.

Sen vandrade vi hem över Holmen och njöt av värme och vitsippor i mängder med ett leende på läpparna och en behaglig värme i hjärtat. För att kunna glädja en annan människa för ett kort ögonblick är en av pärlorna som gör mig rik i själen. Alla har ett värde oavsett historia och min idol – Amy – visade mig det igår.

20140428-065509.jpg

Kommentera

