Mitt eget ansvar.

20140512-232051.jpg

Jag funderar på hur lätt det är att ge andra människor skulden för saker som händer i livet. En vän till mig fick i helgen höra att hon krävde för mycket i en relation, när de ändå ”bara var vänner”. Och hon blev naturligtvis ledsen och sårad, för min vän är en godhjärtad tjej som vill andra människor väl.

Jag har upplevt relationer av det här slaget och jag fattade till slut det avgörande beslutet att mitt välmående är viktigare än att ta emot en annan människas ilska och brutalitet. Och istället för att gå omkring med olustkänslor och en hård knut i magen så valde jag att ta mitt ansvar och vara trovärdig mot mig själv.

Med insikten att jag aldrig kan lasta min omvärld för vad jag tänker och känner så fick jag börja fundera på om jag ville:

1. Lägga ner energi på att vara andra till lags och göra som andra tyckte att jag skulle göra eller stå upp för mig själv och markera min gräns.
2. Bry mig om andras åsikter om mig eller göra saker och ting på mitt sätt och vara den jag är.
3. Tvivla på min egen visdom bara för att någon annan tyckte på ett annat sätt eller lyssna till deras världsbild och respektera att det är så DE ser omvärlden.
4. Säga ja till andra och nej till mig själv eller sätta mig själv och vad jag vill i första hand.
5. Tycka att jag såg knäpp och ful ut eller acceptera och älska mig själv som jag är.
6. Känna mig som en stor bluff eller inse min egen unikhet.
7. Gå omkring och vara rädd för andra människors ilska och kritik, myndigheter och för ensamheten eller skaffa skinn på näsan och säga nej tack till dåligt mående och värna om mig själv.

Jag hade turen att möta min själsfrände som lärde mig en del om mig själv och jag valde att släppa personen fri för att utvecklas och bli lycklig. Jag valde att vara sann mot mig själv och fortsätta min livsväg. Kanske våra vägar korsas igen och i så fall är det en ny historia som berättas då. Oavsett vilken framtiden blir, så fann jag min allra bästa vän på den här resan och det är jag oändligt tacksam över.

Ljus & kärlek!

Kommentera

