Med fokus på hälsa.

20140701-072559-26759175.jpg

Igår jobbade jag på mitt eget företag Positiv Livskraft och hade en person här som fick reiki.
Reiki är en metod som sätter igång kroppens energier och man blir behagligt avslappnad i hela kroppen.

Ibland kan man ha energiförtätningar i kroppen som beror på skada eller sjukdom och då hjälper reiki till att sätta igång energierna igen och kroppen påbörjar en läkningsprocess.

Det är häftigt tycker jag att se hur reiki fungerar. Om jag slår i kroppen och får ett blåmärke, brukar jag lägga min hand på blåmärket och hålla en stund. Resultatet blir att blödningen avstannar och blåmärket antar färgen grönblå, för att sedan successivt försvinna efter någon dag.

Om du är intresserad av att gå en kurs i reiki, kan du söka på nätet. Filosofin är att alla kan ge reiki.

När jag ska ge någon reiki brukar vi börja med ett kortare samtal där jag förklarar vad reiki är och sedan får de lägga sig ner en liten stund och slappna av. Om man gillar djur, så kommer min hund Amy att få vara med och då lägger hon sig bredvid personen en liten stund.
Efter 10 minuters avslappning börjar då själva behandlingen.
Jag börjar på framsidan och håller mina händer på olika punkter från huvudet och ner till fötterna. Och den som får ta emot reiki brukar uppleva att mina händer känns varma och att det kan pirra eller ila där jag håller mina händer. Beroende på hur energin känns i mina händer, så håller jag mellan 3-7 minuter på varje punkt. Sedan behandlas även baksidan av kroppen, från fotsulorna och uppåt.
Och behandlingen avslutas sedan med att jag stryker längs meridianerna (kroppens elnät) för att samla energierna till kroppen mittpunkt och bygga upp den inre solen.

Hur man upplever en reikibehandling är helt individuellt. Efter behandlingen kan man vara behagligt trött, man kan också uppleva om man har smärtor i kroppen att de ökar lite grann för att sedan avta och bli bättre.
Ju fler reikibehandlingar du tar, desto bättre effekt får du.

Kommentera

