Veckans kåseri. Unika människor – olika sätt att förstå och tolka.

20140718-011508-4508919.jpg

Livet pågår ständigt omkring oss och jag upphör aldrig att känna mig rik och tacksam över all visdom som jag får från mig själv och från min omgivning.

Jag har kommit till den punkt där jag nu kan undvika att ta andra människors ord och handlingar personligt. Givetvis tar jag mig en funderare på min egen del i det som händer och om jag kan ändra på något i relationen med den andre.

Jag deltar inte i andra människors spel när de vill skapa drama. Deras verklighet och INTE mitt problem. Jag tar ansvar för mig och mina relationer, så får de ta ansvar för sig och sina relationer. Däremot kan jag lyssna en stund och förstå min medmänniska.

En vän ojade sig över vad någon sagt på hennes jobb om en kollega. Varför bryr du dig? Frågade jag. Du vet ju själv om du gör vad du ska eller inte. Ditt liv och ditt ansvar …
Ja, sa hon ganska skamset.

Det bästa sättet att låta en dramaqueen fortsätta sin sorti med offerkoftan på är att spela med i deras roll av att vara offer. ”Å, stackars dig …”
Och den nakna verkligheten mina vänner, är att även de som vältrar sig i självömkan och tycker synd om sig själva kan välja om de vill förändra saker och ting eller vara ett offer.

Så nej tack, jag deltar inte i pajkastning. Och jag tycker det är synd att vuxna människor inte kan se sin egen del i relationer där det blir fel.
Prata inte om andra människor bakom deras rygg. För det är så lätt att hamna i den fällan och må dåligt över vad man sa om en annan person.
Prata med dem istället, se dem i ögonen och säg vad du känner. Tycker du att någon bara hackar på dig försök se världen ur dennes perspektiv också, lyssna lyhört och kommunicera med varandra.
Ilska kan dölja sorg och ledsamhet och vågar man inte prata och fråga, ja då är risken stor för att en oformlig surdeg tagit fart. Man tjurar i onödan för att man inte förstod vad den andre sa och vad det hela handlade om.

I alla relationer samspelar vi med andra människor. Möter jag min omvärld med glädje och respekt, får jag respekt tillbaka. Om jag har behovet att höja mig själv genom att klaga på andra kommer jag att möta motstånd från omgivningen. Alla människor kan göra fel, men INGEN ÄR FEL!
Så titta på dig själv under lupp och rannsaka dig själv i dina relationer. Säg förlåt när du vet att du gjort fel för din egen skull. Annars är det lätt att älta och tycka synd om sig själv, istället för att leva och njuta av tillvaron.

❤ Ljus & kärlek ❤

Kommentera

