Veckans kåseri. Medkänsla.

20140727-084247-31367826.jpg

Jag läser en bok om lycka som Dalai Lama och Howard C. Cutler har skrivit. Boken bygger på Cutlers möten och samtal med Dalai Lama.
I ett avsnitt talar de om medkänsla och Dalai Lama definierar medkänsla som konsten att vara i ett fredligt, icke skadligt och icke aggressivt tillstånd. Denna andliga attityd, säger Dalai Lama, hör ihop med en känsla av engagemang, ansvar och respekt för sig själv och andra levande varelser.

Jag tänker att engagemang för mig är att våga lyssna på mina drömmar och ha tillit till att fullfölja dem. Men engagemang är också att jag vågar vara besvärlig och fråga hur en annan människa har det. Och i ärlighetens namn, jag har inget att förlora på att vänligt visa mitt engagemang. Tvärtom känns det gott i hjärtat att visa att jag finns där, redo att hjälpa om det behövs.

När det gäller ansvar och respekt så har jag ett ansvar för att följa min intuition och känsla i att visa medkänsla och respekt för mig själv och min omvärld. Och istället för att tala nedlåtande till mig själv, så behöver jag acceptera mina egna och andra människors fel och brister och tänka att jag är mitt eget ansvar. För det jag sänder ut besvarar min omvärld.

För mig är alla människor värdefulla och unika och jag vill tro det bästa om alla. Men ibland möter jag människor som av en eller annan anledning inte mår så bra. Och då försöker jag öppna mitt hjärta och önska dem all lycka som de behöver. Och hoppas för deras skull att de hittar vad de söker i livet. För jag tror att det är upp till varje människa att hitta sin egen väg till att bli lycklig.

Så slutsatsen är att utvecklingen måste börja hos mig själv. Jag måste ta hand om mig själv och följa hjärtat för att må väl. Hitta mina ledstjärnor och hur jag vill att mitt liv ska gestalta sig. Så när livspusslet faller på plats och jag uppfyller mina innersta önskningar, då är jag också öppen att önska andra människor all lycka i sina liv.

Så ett råd på vägen, kära medvandrare:
Förverkliga dina drömmar, stora som små och lev ut dem till fullo. Livet är för kort för att inte levas. Varje guldkorn ska utforskas och upplevas!

Ljus & kärlek!

Kommentera

