Hälsotips. Hur du behåller din goda energi.

1897725_10151987056165662_417972303_n

Ibland är det lätt att dräneras av andra människor som sänder ut negativ energi och mår dåligt på olika sätt. Jag har lite olika strategier för att kunna hantera det och kunna må rätt så bra ändå.

Så här gör jag:
1. Tar en renande dusch. Elementet vatten har egenskaper som medkänsla, empati och healing. Jag tänker mig att jag sköljer av mig olika lager av känslor och kan få stå i duschen rätt så länge om jag blivit utsatt för mycket negativa energier. Använd någon go och fint doftande duschcreme och ta hand om dig själv ordentligt.

2. Skapar en skyddande bubbla omkring mig. Jag brukar tänka att jag har en kanal uppe på mitt huvud, ungefär som en liten skorsten. När jag blir stressad och tar in FÖR mycket negativa energi genom skorstenen brukar jag känna mig illa till mods, bli arg eller ledsen.
Så vad jag gör är att jag ställer mig upp en liten stund och tänker att jag puttar upp skorstenens kanter uppåt inåt, tills hålet blir mindre. Då tar jag ändå in omvärldens energier men blir inte lika påverkad.
Jag skapar mig också en skyddande bubbla. Där jag tänker att en ljuspelare går rätt upp från skorstenens topp och får falla över mig som ett litet tält. Inuti bubblan är jag skyddad och andra människors sarkasmer, ironi eller skuldbeläggande studsar tillbaka.

3. Jag skapar kontakt med mina kraftdjur. Jag har björnen för att visa styrka och stabilitet och jag har lejonet som står för modet att vandra min väg. Kraftdjuren kan variera efter dina behov, och jag brukar säga att det ditt kraftdjur är det som kommer upp först i ditt huvud och som du känner en speciell förkärlek till. Exempelvis så följer björnen mig på olika sätt, i att jag har min finska lapphund, som faktiskt ser ut som en liten björn med sin fluffiga päls. Sök på Totem animals, för att lära dig mer.

4. Människor som mår dåligt slänger giftpilar ibland, för att skapa oreda och få dig att vibrera. Å då fick jag ett suveränt tips av min andliga mentor, att använda mig av Aikido och vrida undan kroppen för att orden inte ska träffa mig mitt i hjärtchakrat (som står för medkänsla och kärlek). Genom att jag vrider min kropp så att orden vars avsikt är att såra går förbi mig, så kan jag ändå förstå och se den andra personen utan att döma. Jag kan ha förståelsen i att personen mår dåligt på något vis, men deras ord HANDLAR INTE OM MIG – utan speglar dem och hur de mår på insidan.

5. Mediterar. Sätter mig i stillhet och fokuserar på min andning. Andas ut negativ energi och fyller på med ljus och kärlek. Många säger att de inte kan meditera, men det tror inte jag på. Meditation handlar inte om att STOPPA tankarna som kommer när du sitter i stillhet, utan att bara släppa förbi dem. Vi tänker 65 000 tankar varje dag och de flesta är vi inte ens medvetna om.
Var istället medveten om nuet, känn din kropp och dina andetag. Lägg märke till hur kroppen känns mot underlaget du sitter eller ligger på. Var medveten om du upplever mörker eller ljus innanför dina stängda ögonlock, lyssna med dina sinnen. Ta in information som du får till dig. Och skulle du somna, var inte för hård mot dig själv. Försök igen och var glad över att du istället KAN slappna av och kunna sova.

6. Trummar. Vissa dagar trummar jag flera gånger om dagen, andra dagar så känner jag inte behovet. Trumman har en mäktig röst och den förmedlar känslor, bilder och insikter. Jag trummar så länge jag behöver, det kan vara fem minuter eller 1 timme. Det kan vara ute eller inne. Efteråt känner jag en stor frid inom mig. För trumman har hjälpt mig att kanalisera mina känslor och jag har fått utlopp för känslorna.

7. Affirmationer är kraftfulla. Se dig själv i spegeln och tala om för dig själv att du ÄR UNIK, VACKER & VÄRDEFULL! Det finns BARA EN AV DIG OCH DET ÄR DU!

Kommentera

