Personligt ledarskap.

IMG_5054.PNG

Det slog mig häromdagen att jag utövar ledarskap för mig själv varje dag. Med tiden har jag också fått en god kunskap om följande saker:

1. Jag bestämmer själv hur jag vill att min dag ska vara. Det innebär att jag redan när jag stiger upp ur sängen bestämmer mig för att den HÄR dagen är den bästa dagen i mitt liv.

2. Och visst har det hänt att jag tycker att livet känts tungt, och då har jag satt mig ner och försökt sätta ord på mina känslor och försökt beskriva varför jag känner på ett visst sätt.

3. Jag låter sällan mitt dåliga humör gå ut över andra och jag skyller inte på andra när det blir fel. För jag tänker istället ” Oj, vad intressant det här blev. Vad kan jag lära mig av detta? Jag är ensamt ansvarig för mitt liv och vad som händer – inte någon annan.

4. Att få kritik/feedback på vad jag gör, hur mitt handlande påverkar andra är enormt värdefullt. Ingen är perfekt, jag är definitivt inte perfekt. Vilket är en riktigt skön insikt! Å genom att lyssna och ta till sig det andra säger, så växer jag och kan få djupare insikt i hur andra ser på tillvaron och deras åsikt. Vad jag gör sedan är att jag tittar på kritiken, funderar på om detta är något som jag kan ta till mig eller inte.

5. Uttrycka tacksamhet över att jag har förmånen att lära känna andra människor. Alla människor är unika och värdefulla. De har något att lära mig och jag har något att lära dem om livet. Tänk så underbart!

Och hörni …
Idag är det inte bara måndag! Det är också den bästa måndagen i mitt och ditt liv!

Ljus & kärlek!

Kommentera

