Ta fram din hundrapoängare

Foto: Pixabay

Mellan 50 000- 65 000 tankar passerar i vårt huvud under en dag. Det är en ofantlig mängd om man tänker efter. För de flesta av oss surrar tankarna om utseende, vad andra kan tänkas tycka och ha för åsikter om vad vi har för oss och framförallt vad de tycker att vi ska göra med vårt liv.

Vi föds som 100 poängare, skapta att erövra vår värld och vi dör som – 25 poängare, därför att vi är rädda för att sticka ut, utmärka oss själva och vara sanna mot oss själva.

Varför är vi då så rädda för att sticka ut och vara oss själva?

Jag är en andlig person, som vet att jag har ett specifikt syfte under den här resan. Det är inte bara att jag ska lära mig mina läxor utan också att växa i min kraft och få styrkan att leva och vara mitt sanna jag och arbeta med det jag brinner för.

För att ta fram sitt sanna jag och vara den jag innerst inne vara, så började jag med att följa min känsla i vad hjärtat säger. Jag har gått på nitar ett par gånger, och det kommer jag att fortsätta att göra för att lära mig. Men jag kommer också att i tid börja uppmärksamma mina beteendemönster och successivt kunna ändra dem eftersom jag är medveten.

Rätten att freda sina gränser. Då jag i större delen av mitt liv upprepat mönstret av att acceptera att människor går över mina gränser och kränker mig med sarkasmer, ironi och fördummande budskap, har jag nu börjat reagera kraftfullt, ifrågasätta och markera. För jag har rätt att freda mig mot andras påhopp och jag väljer också att inte bemöta deras påhopp med påhopp tillbaka, utan bara vänder mig om och går.

Säger vad jag tycker och tänker när jag har något att säga, för det har jag rätt till. Problemet med att ha svårt att sätta gränser, innebar också att jag tystnade och inte tog plats. Jag är en observerande och analytisk person, som tänker först och talar sen. Det kan ta några dagar att ha bearbetat klart och fått insikten om vad jag tycker och tänker.

Älska mig själv för den jag är. Jag är en fantastisk, underbar och kärleksfull människa. Jag duger precis som jag är och DET är härligt!

För att självkänslan ska växa måste man aktivt jobba med den. Man måste tro på sig själv och vad man kan tillföra och man måste inse att självkänsla är en färskvara, precis som kondition är.

 

Kommentera

