Dina ledstjärnor

nightsky-349721_1280

I takt med att jag håller på med min personliga utveckling har jag funderat mycket över mina levnadsregler, om de verkligen är mina eller om det är regler som jag anammat bara för att jag ”borde anamma dem”. Och så fann jag rätt när jag läste om Bushido – krigarens väg. Bushido är krigarens väg och utgår från Samurajernas hederskodex. Andra exempel på regelsamlingar är exempelvis bibeln eller koranen.

De sju ledstjärnorna inom Bushido

  1. Rättrådighet, innebär att vara ärlig och göra det som känns rätt och sant för mig. Jag tycker inte om att smyga bakom någon annans rygg eller låta mig dras in i andras intriger.  Så jag väljer att rättrådigt vandra min sanning och vända ryggen åt saker, händelser och människor som inte är rätt för mig.
  2. Mod, innebär att jag handlar i enlighet med mina övertygelser och önskningar, även om det innebär ett resultat som jag kanske inte kan förutsäga. Det som är viktigt här är inte de negativa konsekvenserna, utan att jag har varit , sann mot mig själv och det jag står för.
  3. Människokärlek, att visa mina medmänniskor kärlek och ödmjukhet. Och inse att alla är inte på samma nivå i sin utveckling som jag är i min. De är ändå värdefulla och har rätt att finnas till.
  4. Respekt, att visa mig själv respekt genom att lyssna på vad mitt hjärta säger, samt visa min omvärld respekt och kärlek. Respekt handlar om att tänka rätt, jag har rätt att finnas till och visa vem jag är genom att visa i handling och ord.
  5. Uppriktighet, innebär att inte ljuga för mig själv eller andra, utan öppet tala om mina tankar och funderingar kring min sanning.
  6. Heder och lojalitet, innebär att inse mitt personliga värde och vara lojal mot min sanning.
  7.  Visdom, att genom förstånd, kunskap och intelligens, kunna fatta de bästa besluten för min egen del.

Ledstjärnor svarar på frågorna:

  • Vad vill jag få ut av mitt liv?
  • Vem vill jag bli och vara?
  • Vart är jag på väg?
  • Vad värderar jag högst i mitt liv?
  • Var ligger min talang?
  • Vad vill jag åstadkomma med mitt liv?

Att fundera över de här frågorna är viktiga för att leva ett rikt och lyckligt liv. Allt du tänker, känner och gör i ditt liv, är beroende av vilka ledstjärnor du har.

Kommentera

